تبلیغات
محمد محسن مودت - Mohammad Mohsen Mavaddat - اولین جلسه درس مباحث پیشرفته تولید نرم افزار

. . . . . . . . Mohammad Mohsen Mavaddat . . . . . . .

اولین جلسه درس مباحث پیشرفته تولید نرم افزار

شنبه 17 مهر 1389-04:34 ب.ظ

با سلام 

اولین جلسه درس مباحث پیشرفته تولید نرم افزار برگزار شد.

استاد گرامی این درس جناب آقای دکتر امید بوشهریان هستند.
استاد دکترای مهندسی نرم افزار هستند، تخصص ایشان سیستم های توزیع شده هست و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شیراز هستند.

عنوان درس : توسعه سریع نرم افزار توسط الگوهای طراحی
پیش نیاز : گذراندن درس مهندسی نرم افزار 1 و آشنایی با شی گرایی و تحلیل و طراحی نرم افزار و آشنایی با یک زبان برنامه نویسی شی گرا

  • در این درس به طور ویژه به الگو های طراحی یا Design Pattern  ها پرداخته خواهد شد که روش هایی مهندسی جهت تولید نرم افزار ارائه می کنند.
  • دو دسته الگوی طراحی مطرح خواهند شد Grasp و GOF
  • در پایان این درس هدف این است که دانشجویان با استفاده از روش طراحی سریع و الگوهای طراحی بتوانند پروژه هایی را در قالب تیم های نرم افزاری، در زمان مشخصص طراحی و تولید نمایند.
  • بعد از پایان هر بخش مساله هایی مطرح می شود  و به عنوان تمرین می بایست با استفاده از مباحث درس خروجی های مورد نظر ارائه شود.
  • امتحان میان ترم نخواهد داشت
  • با توجه به کوچک بودن پروژه ها ،تک نفره تحویل داده می شوند
  •  4 یا 5  مساله یا پروژه کوچک مطرح خواهد شد

  • کتاب Applying UML and Patterns به عنوان کتاب مرجع 
  • ابزار های کیس در این درس مطرح نیستند
  • agile up یک حالت customize  شده متداول از RUP است
  • در توسعه سریع، مستندات آرشیوی جایگاهی ندارند و حتی نمودار های طراحی هم سازمان دهی و نگهداری نمی شوند .
  • در توسعه سریع، مهمترین مطلب کیفیت نرم افزار و خود نرم افزار است
  • از این رو نرم افزاری که خود مستند بوده و نیاز به مستند سازی یا کامنت گذاری نداشته باشد مطلوب است .
  • مهمترین مستند در تحلیل شی گرا سناریو ها هستند و نقطه تفاهم بین تولید کنندگان و مشتریان خواهد بود.
  • متدولوژی های به کار رفته در طراحی و تولید نرم افزار، بخصوص در مورد نرم افزار های سفارشی، باید منعطف باشند تا همگام با تغییر نیاز های مشتری قابلیت تغییر در پروژه وجود داشته باشد.

دو دیدگاه در شناخت سیستم ها وجود دارد: 

  •  یکی کاربر محور که با توجه به نحوه تعامل کاربر نهایی با سیستم انجام می شود و منجر به طراحی شی گرا می شود. (کاربر محور - سرویس گرا )
  • و دیگری با توجه به توضیحات کارفرما و یا کسانی که سیستم را تعریف کرده و عملیات اصلی را در آن انجام می دهند که منجر به طراحی ساخت یافته می  شود . ( پردازه گرا )

  • در این روش، نمودار های UML تنها جهت درک راحت تر مدل ها به کار می روند و نمودار های دقیق و بی عیب و نقص مد نظر نیستند
  • دلیل عدم استفاده از روش های مهندسی احساس عدم نیاز و تلاش در جهت پایین آوردن هزینه ها می باشد.
  • روش تولید سریع سعی می کند تا هزینه ها را کاهش دهد
  • کتاب Design Patterns کتاب مرجع دیگری است که استاد معرفی کردند که نویسنده آن Erich Gamma  هست
شاد و پیروز باشید